Kezdők kézikönyve

2012 május 3-án kezdetét veszi a TERA Online európai terjesztése, itt az ideje, hogy egy picit megismerkedj a TERA alapjaival. Jelen cikk a Frogster azonos nevű (Beginers Guide) és a már 2011 januárjában a koreai kiadáshoz készült gyorstalpaló cikk összegyúrásából készült. Ezzel a bejegyzés azoknak akarok segíteni, akik szeretnének már előre ráhangolódni a játékra. A játék felülete már eleve egyedi, a hagyományos mosóporhoz (pl.: World of Warcraft, Aion, stb.) szokott játékosok számára bőven fog kihívást rejteni már a kezelése is. Persze mindezek nem jelentik azt, hogy a TERA ne lenne játszható, sőt pont ezek az egyedi és újszerű dolgok teszik a játékot igazán egyedivé és élvezhetővé.

Kezdjük mindjárt az elején: Miután elkészíted a karaktered és belépsz a játékba egy rövid videóbejátszást fogsz látni, ami bemutatja a karaktered hátterét és azt, hogy hol is csatlakozol a történet szálba. A cutscene után megkapod a játék feletti irányítást. Itt az ideje, hogy összebarátkozz a rendhagyó irányítással és a kameravezérléssel. Egy kis táborban találod magad Island of Dawn-on. Nem messze előtte Axelle vár, akitől elmagyarázza, hogy miért vagy itt és megkapod első feladatod.

Action (Combat) és System UI kezelése

A játék egyik sajátossága, hogy két független UI-val is rendelkezik. Az első UI a combat UI, sajátosságai:

  • Nincs egérkurzor. Nem tudsz kijelölni semmit, alapból nincs is target frame. Csak egy minimális action bar-t látsz és persze a saját/party framet+ minimappot. A képernyő közepén egy célkereszt van, amely egyben egy nagy segítség is, ha egy célponthoz közelítesz, akkor közli annak a távolságát és jelzi azt is, hogy mikor kerül az ellenfél range-be.
  • Mivel nincs egérkurzor, ezért az akciókat/skilleket is csak hotkeyekkel lehet elérni, nem lehet ‘ráklikkelni’ a spellekre.
  • Ha egy NPC-vel lépsz kapcsolatban, akkor a párbeszéd ablakoknál automatikusan átvált a játék ‘System UI’ módba.
  • A combat UI tartalmaz egy speciális ’emote’ menü-t, amit a ‘Q’ gomb segítségével tudsz előhívni, ilyenkor mouse-overrel tudsz kiválasztani egy interaktív menüből néhány – egyébként átkonfigurálható – emote-ot. Itt ilyenekre kell gondolni mint pl: /wave, /hello, /clap, /spit, stb.
  • Szintén saját dinamikus menüt kapott az ‘E’ gombon keresztül a célpont feljelölése. Amennyiben party leader vagy, akkor az ellenfelet fel tudod ‘mark’-olni. Erre 4 szín áll rendelkezésre. Ennek a célja pl. az lehet, hogy a party leader (tank) feljelölni a mob csoportoknál az ölési sorrendet.
  • Bizonyos hotkeyek használata (pl: P, K, I, stb. gombok) szintén átváltanak Combat UI-ból System UI-ba.

A System UI sajátossága:

  • System UI alatt nem lehet mozogni a karakterrel. A System UI-n keresztül lehet elérni minden interaktív UI-t, így pl. craftolási, party szervezési, Aukciós Ház, stb. UI-kat. Ezekre elérésében egy ‘System menü’ segít: (ennek pontos tartalmáról az ‘Interface’ pont alatt)
  • A System UI jelenik meg minden esetben ha interaktív kapcsolatba kerülsz bármivel, így pl. beszélsz egy NPC-vel, vagy megpróbálsz kommunikálni egy másik playerrel. A System UI-n keresztül lehet elérni a questlogból kezdve minden egyéb dolgot.
  • A System UI alatt nem tudod kontrollálni a karaktered, amennyiben combatban van, akkor a System UI alatt is ugyanúgy ütni fogják, de addig nem tudsz visszatámadni/skill-t használni, amíg nem váltasz vissza Combat UI módban.

A System UI és a Combat/Action UI között az ‘ESC’ és az ‘Alt’ billentyűkkel lehet váltani!

A küldetések és a küldetés céljának megkeresése

Ha már nagyjából kiismered magad a felületen, akkor itt az ideje, hogy elhagyd a bázist és bevesd magad a vadonba. Island of Dawnon található népek igen nagy része fogja kérni a segítséged bizonyos feladatok elvégzésében. Minden bizonnyal előbb vagy utóbb segítségre fogsz szorulni, hogy vajon az adott küldetés cél merre is található, pl. hogy hol kell megölni az adott szörnyet. A Quest Log-ot bárhol és bármikor megnyithatod az ‘L’ billentyű lenyomásával, majd a küldetés leírásában megtalálható kék szövegekre kattintva azok egyből megjelennek a térképen, így könnyebben tudod megtalálni a keresett célt. Ha az a feladatod, hogy egy bizonyos szörnyet tégy el láb alól, akkor további segítséget nyújt a szörny neve mellett megjelenő sárga vagy piros felkiáltójel is a pontos beazonosításban.

Többféle küldetéssel is fogsz találkozni a szintezés során. Van egy fő történet szál, melyet campaign questnek hív a játék, ezek a legértékesebb és legnagyobb jutalmakkal kecsegtető questek. Emellett vannak a normál küldetések. A questek teljesíthetősége alapján a következő típusokra oszlanak:

  • Solo – Ezeket a questeket könnyedén tudod egyedül is teljesíteni.
  • Vegyes – Ez azt jelöli, hogy az adott területen egyesen vannak solo és csoportos küldetések is. Megfelelő ügyességgel és odafigyeléssel persze akár egyedül is tudsz érvényesülni az adott küldetésekben.
  • Csapat – Eztekhez a küldetésekhez már nagy valószínűséggel csapatra lesz szükséged.

Ha a küldetés neve narancssárgával van írva, az azt jelenti, hogy annak teljesítéséhez még nem vagy elég tapasztalt. Lépj egy-két szintet és próbáld meg később.

Interface felépítése

Az alábbi ábra a játék ‘Combat/Action UI’ felépítését mutatja, valamint számozva találjátok meg annak egyes elkülönülő részeit:

Lássuk, hogy az egyes szegmensek mit jelentenek:

  1. Character Status Window – Látható rajta a karakter neve, szintje, HP és MP csík, valamint néhány status ikon. Ezek közül a szív ikon mutatja a karakter condition állapotát. Minél magasabb a condition annál több extra HP-t és MP-t kap a karakter, ezt fontos maxon tartani, amiben a tábortüzek segíthetnek.
  2. Buff és Debuff bár – Az ártó és segítő szándékú ‘buff’-ok ikonjait találod meg ebben a szegmensben. Ezek vonatkoznak a karakteredre az adott pillanatban.
  3. Help és Tutorial ikon – Ezen keresztül tudsz elérni valóban látványos és interaktív koreai nyelvű tutorialokat.
  4. Minimap – szokásos és butácska minimap. A látószög kb 70-80 fok lehet.
  5. Quest összefoglaló – Quest panel, ami mutatja, hogy az éppen követett questekkel hogy állsz. Dinamikusan változik a tartalma.
  6. Chat – A chat panel – ennek a használatáról később.
  7. Skillbar/actionbar. Az egyes slotokra skilleket, tárgyakat rakhatsz, az egyes action slotokhoz rendelt hotkey aktiválja a skill-t, vagy elhasználja az adott tárgyat.
  8. transparens, interaktív térkép – Nagy segítség a játékban, questeknél mutatja, hogy mit hol találsz meg, városokban mutatja, hogy hol milyen árusok vannak. Interaktív/okos/hasznos. Tessék barátkozni vele.
  9. XP bar – szinten belüli gyarapodásod tudod itt követni.

A ‘System UI’ interfész legfontosabb eleme nyilván a System Menü:

Lássuk, hogy ezen belül mit hol találtok:

  1. ‘Sisak ikon’ – Profil lap, amin meg tudod nézni a karaktered slotjait, statjait, stb. Hotkey: ‘P’
  2. ‘Kard ikon’ – Skill lap, ezen belül tudod megtekinteni a skilljeid listáját. Ahogy szinteket léped folyamatosan el kell látogatnod a skill trainerhez, ahol újabb skilleket és meglévő skillek újabb szintjeit tudod megtanulni. Az egyes skilleket, csak ez után tudod használni, amik a megtanulás után ezen a lapon fognak megjelenni. Hotkey: ‘K’
  3. ‘Napló ikon’ – Quest journal, Itt tudod megtekinteni a questjeidet. Kétféle questek vannak: Hunting/Normal questek, és a ‘Story’ questek. Ezekről részletesebben majd később. Hotkey: ‘L’
  4. ‘Táska ikon’ – Inventory – A táskád tartalmát tudod megtekinteni.
  5. ‘Földgömb ikon ‘ – Map – A menün belül két almenü van: (fentről lefelé)
    1. Overview map – A transparens térképet kapcsolja ki/be. Hotkey: ‘N’
    2. World map – A teljes képernyős térképet kapcsolja ki/be.  Hotkey: ‘M’
  6. ‘Vár ikon’ – Nyersfordításban: ‘Living menü’ Egyébként ezen belül lehet elérni bizonyos ingame/endgame tartalmmal kapcsolatos status információkat: (fentről lefelé)
    1. Az adott területtel kapcsolatos (ahol éppen vagy) választási információkat adja meg (political system funkció)
    2. ‘Gift of the Goddess’ – A játékhoz kapcsolódó eventek során a rendszer bizonyos ajándékokat fog adni, függően az event típusától. Ezek az ajándékok az ‘Istennők ajándéka’ menüpont alatt fog megjelenni.
    3. ‘Enchantment’ – Ezen a funkción keresztül lehet elérni az enchantolás funkciót, itt lehet upgradelni a fegyvereket és az armorokat.
    4. ‘Achievement’ – A játék legviccesebb endgame funkciója: szerezz meg mindenféle különös kitüntetéseket, amikhez akár egyedi címek is járhatnak.
    5. ‘Homonkulus’ menü – itt lehet kezelni a pet inkubátort.
    6. ‘Battlefield infó ‘ – neve alapján a battlefieldekről lesz itt infó, majd lvl40 körül kiderül.
    7. Ez is valami battlefield infó, nem vágom, hogy mi a különbség az előzőhöz képest. Majd kiderül.
    8. Craftolás menü
  7. ‘Pajzs ikon’ – Kommunikációs funkciók: Csapat keresés, Deathmatch indítás, friend és guild menü, stb.
  8. ‘Fogaskerekek ikon’ – Rendszer menü – Kilépés a játékból, beállítások, kiadási paraméterek, emergency escape (ha beragadsz valahova), channel váltás.

Irányítás/Alap műveletek:

Mint azt már fentebb is írtam. A célkeresztnek több állapota is van, amelyek segítenek a csatában:

Az egyes állapotok:

  1. A célkereszt ellenfelet talált, egyből mutatja annak a távolságát és a szintjét. Ekkor még meg lehet hátrálni. A mob ‘nameplate’-je egyébként mutatja annak az erősségét. A szín minnél közelebb van a piroshoz, annál magasabb szintű hozzád képest az ellenfél.
  2. A célkereszt megváltozik, látható, hogy már rangen belül van az ellenfelé, lehet ütni/lőni.
  3. A célkereszt pirosan felvillan, ha sikeres támadást vittél be.

Harc és a combo skillek:
A kezdő zónában az ellenfeleid igen gyengék lesznek, rendszerint néhány támadásból elpusztítható mind. Azonban ne bízd el magad és használd ki ezt a lehetőséget a gyakorlásra. A TERA-ban nem a védelmi statok fognak megvédeni az ellenfél támadásaitól, hanem TE ügyességed. Használd és gyakorold a védelmi és kitérési skilljeid, ha rendelkezel ilyenekkel. Ha távolsági DPS classal játszol, akkor tarsd a távolságot, ne hagyd hogy körülvegyenek az ellenfele, hiszen a ‘collision detection’ miatt NEM fogsz tudni rajtuk átfutni. Még a sziget elhagyása előtt találkozni fogsz a ‘combo skillekkel’. Ennek lényege, hogy bizonyos skilljeid használata esetén egyből tudsz használni egy soron következőt. Nemritkán az ilyen módon összekötött skillek gyorsítják is egymást. A combo skill használhatóságát  képernyőn megjelenő ikon jelzi, ilyenkor a Space megnyomásával automatikusan az adott skill következik. Néhány skill esetén azokat nem egy előzőleg használt skill aktiválja, hanem valamilyen egyéb képesség, pl: blokkolás, kitérés, vagy hátralökődés.

Tárgyak és jutalmak

Az ellenfelek leölése után azok hullájából megannyi apróság potyoghat szét. Ezeket a földről kell felszedni az “F” billentyűvel. Az összeszedett tárgyakat az Inventoryban (I) tudod megtekinteni. A kezdőzóna végére megannyi tárggyal lesz tele a táskád, melyeknek a nagy részéről fogalmad sem lesz, hogy az vajon micsoda. Megannyi craftolás alapanyagot, üvegcséket és felszerelési tárgyakat fogsz találni. A fehér fegyverek, ruhák, cipők és ékszerek esetén érdemes megnézni, hogy azok nem-e jók neked. Ha nem, akkor lehet is eladni azokat az árusnak. Zöld tárgyak esetén azonban már érdemes megkérdezni a barátaidat/guild társaidat, hátha nekik esetleg hasznos lehet. Az összes többi tárgyat azonban érdemes elrakni a bankodban (városok térképén a zsákocska ikon), hiszen ezek tűnjenek bármennyire is hasztalannak később még kincset és akár vagyont is érhetnek. A bank szinte feneketlen méretű, rendet rakni pedig ráérsz később, szóval csak pakold oda, amit jön. Bizonyos küldetések teljesítéséért tokeneket fogsz kapni használható tárgyak helyett. Ezeket – felkeresve a megfelelő árust – fegyverekre, felszerelésre tudod becserélni. Akkor is érdemes lehet ezeket a tárgyakat kiváltani, ha egyébként nincs rá különösebben szükséged, hiszen az adott tárgy pl. jó alapanyaga lehet az enchantolásnak.

Hogyan tudsz beszélni egy NPC-vel, hogyan tudsz gyűjtögetni/bányászni, hogyan tudsz bármit használni?
A válasz ismét az ‘F’ billentyű. Ahogy közeledsz egy NPC-hez, vagy homonkulushoz, esetleg egy loothoz, automatikusan kijelöli azt az UI. Mindezeket ‘használni’ az F billentyűvel lehet. Nagyobb tömegben ez néha persze gondot jelenthet, ilyenkor folyamatosan figyeld a földön az auto-target framet (lásd képen az NPC alatt a kijelölést). A rendszer továbbá azzal is segíti a könnyebb kijelölést, hogy célpont váltáskor egy kékes színű háló jelenik meg az NPC modelljén.

Hogyan tudsz felgyógyulni?

Ha nem vagy gyógyító, akkor legyen nálad mindig bandage. Minden 10 szintenként tudsz venni újabb, erősebb bandázst. Bőségesen vásárolj be belőle. A karaktert alapból is elég jól gyógyul és a mana is elég jól jön vissza. Viszont a ‘Condition’ folyamatosan romlik, ahogy egyhuzamban egyre több időt töltesz harcolással. Erre gyógyír a ‘tábortűz’, amit szintén meg tudsz venni a general goods vendoroknál. Tábortűz mellett gyorsabban regenerálódsz és a tűzre dobott ‘patchmentek’ segítségével 15 perces buffokat is tudsz magadnak adni. Magasabb szinten már több módja is lesz mind a HP, mind pedig a Condition gyorsabb visszatöltésének.


  1. Sanyi
    június 28, 2013 - 8:06 du.

    Na és hogy lehet eladni / venni / pvp ézni más játékossal?

  1. No trackbacks yet.

Van erről véleményed? Jöhet!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s