Kezdőlap > Offtopic > Végre elstartolt a TERA Online!

Végre elstartolt a TERA Online!

Most, hogy túl vagyunk a nemrégiben élesbe került TERA Online startján úgy gondoltam, hogy röviden megemlékeznénk az elmúlt évekről és azok történéseiről. A történet valamikor 2006 körül kezdődhetett (atya ég 8 éve!), legalábbis a rajongók számára biztosan akkor kezdődött, hiszen akkor látott napvilágot az első zárt körű sajtóvetítés felvétele. Az akkor még csak 테라 néven ismert játék lenyűgözte a rajongókat és sokakat közel 8 évre lekötött. Egy akkor még teljesen ismeretlen játékfejlesztő (Bluehole Studio) kezdett bele a fejlesztésbe, akikről leginkább csak annyit tudtunk, hogy egykoron az NCSoft sorait erősítették és onnan botrányosan kilépve kezdtek bele a saját ötletükbe. (Bár ez utóbbi gondolat a mai napig erősen vitatott az NCSoft részéről).

Teltek múltak a hónapok, melyek során a Bluehole lassan szivárogtatta ki az információkat. Egy-egy screenshot az éppen aktuálisan kidolgozott szörnyekről, néha egy-egy rövidebb tech. demonstation video. Emlékszem mennyire ferde szemmel néztünk (és tesszük azt ma is) a Kumákra, a Terralitokra és a többi igazán sehova nem passzoló lényre. Azt már akkor is tisztán láttuk, hogy a TERA-t nagyon nehéz lesz elhelyezni az akkoriban elég erős “MMO-sztereotípiák” között. Váratlanul jött a hír, hogy elindul az első domestic (koreai) zárt béta nagy NDA-k közepette. Ebből az időkből származnak az első komolyabb beszámolók és videók. (Ennyit az NDA-ról). Egy nagyon fura és szokatlan játékot ismertünk meg akkor, melyben nem volt az ellenfélnek HP bar-ja és nem lehetett az ellenfelet targetelni. A TERA egy igazán egyedi és – mondhatni – soha korábban nem látott koncepcióra épülő MMORPG-nek ígérkezett, bár tény, hogy a fejlesztés közel 10 évében ezen egyediségek nagy részét levetkőzte a játék és inkább nyitott a kommerszebb irányokba (pl. célzás rásegítés vagy éppen a target HP bar, stb.). A sok-sok pozitívum mellett talán a legfurább az a koncepció volt, mely szerint a TERA-ban max 5 fős csoportokba lehet tömörülni. A nyugati (WoW-on nevelkedett) játékostábor komolyan idegenkedett ettől a megkötöttségtől; szerencsére a fejlesztés és tesztelés hajrájában jó egy évvel a játék megjelenése előtt mégis implementálták a 20 fős raid contentet, amihez olyan nagyszerű tartalmakat adtak még a játék megjelenése előtt, mint a: Guild vs Guild, a 20 fős instanceok (pl. a vicces Nexus Traverse vagy ugye Kelsaik’s Nest és persze nehogy megfeledkezzünk a kiadás előtti véghajrában bemutatott és implementált Wonderholme).

A TERA rajongók táborához relatív későn csatlakoztam mivel még a TERA előtt tettem egy komolyabb kitérőt az Aion irányába, bár a játékra jómagam is felfigyeltem 2009 nyarán, ahogy arról be is számoltam az Aion blogon: -link-. Kihagytam a második koreai CBT-t is, de az egyik blogger bajtársnak köszönhetően már ott voltam a 2009 decemberében megrendezett első nyugati Functional Testen, melyről részletes cikk is született akkor. Bár ez után még jó fél év kellett ahhoz, hogy igazán nagy TERA fannak nevezhessem magam és beindítsuk a TERA blogot, de bárhogy is számolom ez még így is 3 év várakozás volt arra, hogy végre megjelenjen a TERA Online 2013 október 20-án! Pedig mennyit spekuláltunk azon, hogy most már biztosan kihúzzák karácsonyig 🙂

2009 és 2010 a nagy nyugati információk éve volt, hiszen ekkor tudtuk meg, hogy “Nyugat Indiában” az EnMasse fogja kiadni és gondozni a játékot, az Anyakontinensen pedig az akkor leginkább kétes hírnevéről híres Frogster.

Bár sokszor megsirattuk itt a blogon is a kiadók közös elhatározását, mely szerint “it will be released, when it done”; de így utólagosan elnézve a játék  evolúcióját és azt, hogy mi kaptunk meg végül… csak dicsérni tudom a kitartásukat. Az elmúlt években rendre végig néztünk számtalan félkész MMO játék kiadást, ahol a kiadó esküdözött, hogy egy kész terméket ad ki, melyről végül kiderült, hogy egy félkész bughalmaz. Rendre buktak el ezek a játékot, vagy süllyedtek a szűk rajongói táboron vegetáló kategóriába.

Emlékeztek még amikor 2012-ben felreppent a pletyka, hogy a Frogster kilép a paktumból és mégis kiadja a játék akkori állapotát az EU-ban? Most képzeljétek el mi lett volna, ha akkor megjelenik a játék? Félkész és az egész szervert belaggoltató Nexus rendszer (komolyan egy órát várakozni azért a kevés pontért úgy, hogy a játékosok 90%-a csak slackelt és azt írogatta be, hogy LAAAAAAG), bugos instanceok, nem beszélve a nagy enchant bugról… biztosan több napos rollback lett volna belőle. Már csak halványan emlékszem, de PVP terén brutális káosz volt akkor, valami érthetetlen PVP flag rendszer volt akkor a játékban, amiben fel kellett jelölni az ellenfelet, ha meg akartad támadni, nem voltak battlegroundok és nem volt aréna sem. El tudnátok képzeln ia TERA-t Colossal Stronghold nélkül a megjelenéskor? Bele sem merek gondolni. Nem is beszél a gyatra PVE felhozatalról. Rövid és kihívások nélküli hack-n-slash instanceok, ahol a hard és a normál mód között kb annyi volt a különbség, hogy a csapattagod normális játékosokból vagy félhülye lúzerekből állt.

Legnagyobb szerencsénkre a Frogster – akkor még kisebbségi tulajdonosa – átlátta, hogy mekkora hiba lenne ez a lépés és az öngyilkos akciót megakadályozva a Gameforge kivásárolta a teljes Frogster vezetőséget. Emlékszem akkoriba a Gameforge elég rossz hírnévnek örvendett MMO-s körökben, de ez a lépése sokat lendített a pozitív megítélésén.

2011 a nagy várakozások (és persze a rengeteg closed beta) időszaka volt. Sokan ekkor morzsolódtak le, mivel képtelenek voltak megérteni a kiadók célját, mely szerint csak egy kész játékot hajlandók kiadni. Emlékszem nekem is voltak komolyabb mélypontjaim. Majd jött a 2012-es év, amikor is beindult a nagy World-Open-Beta event. Emlékeztek még a WOB-okra? Egymás követték a Korea-Japán-USA-EU hónapok. Bár Japánban talán egyszer sem játszottam és a koreai WOBokból is talán, csak kettőre szereztem accountot, de mind a három EU és USA WOB-on ott voltam. Emlékszem a USA-WOB#2 és az EU-WOB#2 pont július-augusztusra esett és mindkét kiadótól sikerült 200-200 kulcsot szerezni a hazai fanoknak. A WOB#2-őn dingelték be a legtöbben a lvl60-at és akkor ismerkedtünk meg a játék akkori siralmas endgame valóságával. A mai napig hiszem, hogyha azt akkor kiadta volna a Frogster, akkor mára már a játék egy siralmas valami lenne, amit talán ha 1-2 száz hazai játékos játszana… De szerencsére nem így lett és eljött a 2012 év vége, vele az USA és EU WOB#3 hónapok, amikor is valódi belepillantást kaphattunk a majd egy évvel később megjelenő játékban, hiszen akkor már volt battleground, sőt ha jól rémlik, akkor már talán Aréna is.

Az idei év kétségtelenül a legérdekesebb volt a TERA megjelenésének történetében. Rögtön az év elején bejelentették a kiadók, hogy idén végre megjelenik a játék és megkaptuk a megjelenésig időzített tartalmak listáját is. Ekkor szembesültünk a PVP játékélményt fokozó Allianceszel, a számtalan PVE tartalommal (Kelsaik’s Nesttől Wonderholmig), de mindezek mellett végre kiderült, hogy miként is kíván kiteljesedni az itemizáció és persze a jó hírek: az enchanting és a masterwork rendszer teljes átalakítása. A bejelentésnek talán a leginkább megosztó része az a tény volt, hogy az összes régióban a játék free-to-playként fog megjelenni. A hírre újabb játékosok százai lepték el a fansiteokat, igen szélesre hízott pár nap alatt a community.

Az év relatív nyugisan telt, folyamatosan kaptuk a lore adagokat és az egyéb információkat a játék fejlesztéséről. Nyáron két ütemben lement a nagy Focus Group Test időszak és lényegében augusztus vége óta már mentek is a szerverek, melyről (wipe nélkül) a mai napon végre élesbe fordult a játék.

Egy dolog biztos: A TERA esetén nagyon sokat számított, hogy nem “zölden szedték le a fáról”, hanem hagyták érni. A mai TERA – összehasonlítva az EU-WOB#2-es állapottal – nagyságrendekkel kiforrottabb és lényegesen tartalmasabb. Már nagyon sokan hetekkel ezelőtt bedingeltük a max lvl cap-et és el sem tudunk telni a rengeteg kihívással/tartalommal. Itt-ott már látni embereken Visionmakert és állítólag már néhányan elkezdték farmolni az alapanyagot az upgradekhez is. A “hagyományos” játékosok számára mindez még egyelőre csak ábránd és biztosra veszem, hogy legtöbbünk örülhet ha talán karácsonyra megszerez 1-2 darabot az endgame gearből. Mindezt nem úgy – mint az egyszervolt “hagyományos” MMO-ban – , hogy naphosszat szívunk és wipeolunk a instanceokban; hanem úgy, hogy egy jól tervezhető és logikusan felépített itemizáción haladunk a cél felé.

Mit is írhatnék a post végére? Remélem, hogy a Bluehole és a kiadók MMO történelmet írnak, bármi is legyen a TERA jövője: Az MMORPG piacán olyan nyomot hagyott a TERA (és különösen annak a megjelenési folyamata), ami minden bizonnyal erősen hatni fog az elkövetkező játékokra. Mindenkinek jó és élményekben dús kalandozást kívánok Arborea földjén!

For the Alliance!


Kategóriák:Offtopic
  1. Riva
    október 20, 2013 - 12:28 du.

    Kösz az összefoglalót 🙂 Jó lett. Erre tényleg érdemes volt ennyit várni 🙂 Mindenkinek a legjobbakat!

  2. facsiga
    október 20, 2013 - 12:30 du.

    WTF???

  3. yusukee
    október 20, 2013 - 12:35 du.

    Ezt az új PvE patch-t nagyon elrontották az itemek szempontjából, emiatt rengetegen abbahagyták a játékot 😦

  4. Falcon's Eye
    október 20, 2013 - 2:14 du.

    Remek írás, pár gondolattal, személyes véleménnyel egészíteném csak ki:
    -Hihetetlen az a fejlődés, amit a Gameforge mutatott. Már az AION-os korszakban látszódtak ennek a jelei, de a TERA-ban teljesedett ki igazán. Gondolok arra, hogy remek Item Shop-ot tettek a játékba. Valódi pénzért nem lehet venni olyan dolgot, amit a játékban ne lehetne kis időráfordítással megszerezni. Ilyen példának okáért az, hogy a Bamok, World Bossok értéktelen itemek helyett közel 100%-os eséllyel droppolnak Alkahesteket, master és semi scrollokot, vagy épp spellbindet (és még sorolhatnám). Ha valakinek esetleg nincs ideje, hogy ily módon tegyen szert az endgame számára elengedhetetlen kiegészítőkre, akkor még mindig ott a Tera Shop, Semmi random, csak fix cuccok. Talán ennek is köszönhető a TERA bámulatos gazdasági rendszere.
    -Következő, amit kiemelnék, az a bámulatos class balance. Tudom, most sokan felhördülnek, hogy jó, könnyű dolga volt a Blueholenak, hisz csak 8 klasszal kellett foglalkozniuk. Az igazság ennél azért sokkal bonyolultabb. A készítők rengetek energiát fektettek abba, hogy az eddigi MMO-kban megszokott cc-hátbatámadom-onehit-kill kombót megszüntessék. Nem ritka, hogy az Open world PVP-ben (ami valljuk be elég gyakori), akár 10 percig is tartanak a harcok.
    -Kiemelkedő még a craft rendszer. Sok MMO-ban elhanyagolták az idők folyamán, és nem fejlesztették. A TERA-ban viszont elengedhetetlen, és komplex. Csak a craftból ma egy kezdő játékos meg tud élni szépen.
    -Volt szó a Colossal Strongholdról. Biztos mindenki emlékszik arra az időkre, amikor a betak alatt próbálgattuk, és a Raid leader ha beszállt a Tankba akkor a skilljei eltűntek, vagy ha a játék kezdetén a játékosok Reflect Charmot hazsnáltak, akkor képesek voltak a ruha levételével és önmaguk feláldozásával elpusztítani a Cannont. Szerencsére a fejlesztőgárda 1-2 napon belül orvosolta ezeket. Párdon, orvoslás. Sokunk emlékében él az a júliusi nap, amikor közel 1 napig nem mentek a szerverek. Öröm az ürömben, hogy azon felül, hogy mielőtt kijavították volna, a Gameforge a létező összes kommunikációs csatornán közölte a pontos hibát annak jelentkezése után pár percre, másnap pedig mindenki kompenzációt kapott (akinek volt Tera Clubjuk, azoknak kitolták a lejárati határidejét, ezenfelül pedig mindenki kapott perma, általa választott fegyver/ruha skineket. Szép munka!
    -Szóltam már a Communityről, Kevés játékban láttam ilyen gyors, és hatékony 24/7-es supportot. Egyik ismerősöm véletlenül 2 name change ticket-et vett, majd miután írt erről a problémáról, olyan fél órán belül már vissza is kapta a tallérjait.

    Ha a Gameforge és a Bluehole tartja magát a céljaihoz, akkor a következő pár év egy legmeghatározóbb MMO-ja a TERA lesz.

  5. Molnár András
    október 20, 2013 - 7:52 du.

    Na várjunk. Ez most pontosan mi is akkor? (sajnálom de ne egészen értem. Most akkor jönni fog egy utolsó patch az “END GAME” és onnantól fogva nem lesz hozzá több tartalom?)

  6. Eve
    október 20, 2013 - 11:56 du.

    Mi ez?
    Valami időhurokba kerültem?

  7. Martin
    október 21, 2013 - 12:32 du.

    Nem tudom, de az biztos, hogy nem ugyanazzal a játékkal játszunk. 😀 (Gondolom irónikus akart lenni.)

  8. október 23, 2013 - 8:56 du.

    Sziasztok! felakartam rakni a játékot, ahol néztem úgy volt írva hogy kb 30 gb felraktam elkezdte patchelni már amikor azt hittem végre befejezi még mindig patchelte és azt veszem észre hogy már kb 40 gb nál tart és még minig nincs vége, hely viszont már alig van a gépemen. most mégis mekkora hely kell ennek a játéknak????????? előre is köszönöm a választ

    • Martin
      október 23, 2013 - 11:34 du.

      Úgy 30GB körül van a letöltés, de telepítés közben ennek a dupláját is elkéri. Szóval 60-70 GB kell.

    • ßako
      október 24, 2013 - 11:08 de.

      Az alap játék kb25Gb utána két darab kb 10Gb-patchet tölt le, amiket utána letöröl úgy, hogy 30,2Gb-ot foglal feltelepítve nálam, a telepítés idejére kb55Gb kell minimum.

  9. október 24, 2013 - 11:39 de.

    Köszönöm a válaszokat. még annyit szeretnék kérdezni hogy szerintetek egy ilyen gépen el indulna-e egyáltalán, mert ha nem akkor nem is próbálom meg összekaparni rá a helyet
    CPU TYPE:
    Intel® Core™2 Duo CPU E4600 @ 2.40GHz
    SYSTEM MEMORY:
    3.2 GB
    VIDEO CARD MODEL:
    AMD Radeon HD 6570
    VIDEO CARD MEMORY:
    3.47 GB
    DOWNLOAD SPEED:
    838.52 kB/s (6.7 mbps)

    • ßako
      október 25, 2013 - 9:39 de.

      Nézhető minőséget el lehet érni szerintem. Bár túl nagy FPS-re ne számíts, de egy próbát megér.

  10. október 25, 2013 - 10:15 de.

    Ok. Köszi.

  11. Máté
    december 12, 2013 - 3:51 du.

    sziasztok valaki megtudná nekem mondani hogy hol tudom leszedni ezt a játékot nagyon teccet és kiprobálnám (Máté Biró fb-n a nevem ott jelöljetek és ott ha tudtok segiteni akkor lécci ) 😀

  1. No trackbacks yet.

Van erről véleményed? Jöhet!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s