Kezdőlap > Bluehole, TERA KOR > Baljós árnyak: Ingame economy system

Baljós árnyak: Ingame economy system

A legtöbb MMORPG elkerülhetetlenül szembe kerül előbb utóbb az ingame javak kezelhetetlen inflálódásával. Ez rendszerint annak köszönhető, hogy a játék fejlődése során bizonyos fázisokban a játékosok sokkal több pénzhez tudnak hozzá jutni, mint amennyit valójában költeniük kell. Korábban sokszor örvendeztem annak, hogy a TERA-ban nem fogunk money sink effektussal találkozni. Az Aionban ezen a téren (főleg a szintezés és a korai 1.5-ös verzió ideén) nagyon rossz volt a helyzet, gyakorlatilag zéró bevételi forrás mellett kellett mérhetetlen mennyiségű pénzt költeni a gearelődésre és a gear enchantolására, potikra, scrollokra, éterre és még ki tudja mi minden másra. Ezek után nagy boldogságként éltem meg, hogy TERA-ban szinte nulla a money sink. A legnagyobb kiadásnak lényegében a PK debuff ringek tűntek, amin akkor jót csámcsogtunk is itt a blogon.

Mostanra Koreában a helyzet koránt sem rózsás. A lvl50-es arany cuccok nem ritkán 200 millió gold körül jelennek meg az AH-ban. Ez persze valahol jogos is lehetne, ha úgy egyébként ezek ultra ritkák lennének, de koránt sem erről van szó. A gondot az okozza, hogy egy lvl50-es field boss vagy akár medium elit is 100ezer gold körül dobálja a pénzt és 5-6 perc alatt simán le is ölhetők, majd lehet menni a következőre. Ezzel szemben a kiadás oldal szinte nulla. Nem kell venni potit, hiszen ott a mystic aki tele ‘tojja’ a földed potikkal, ha kell. Nincs repair és nincs olyan lényegi consumable sem, amit értelme lenne nyakalni.

Anno amikor legelőször találkoztam a TERA-val, akkor pont az volt az egyik felismert negatívum, hogy maga a játék ‘nagyon egyszerű’. Ezen a téren persze a játék sokat fejlődött, az itemek változtaosabbak lettek, megjelentek az extra item statok, a fél maréknyi crystalból lett egy csomó class specifikus spéci crystal; a karakterenként elérhető alig 10 skillből hirtelen 20-30 skill lett, amikhez még hozzá jön a glyph rendszer, stb. Azonban valahogy az gazdasági rendszer nem kapta meg a szükséges fejlődést. Mire kell költenie egy karakternek szintezés közben? Kb semmire, de maximum: tábortűz, tüzifa, bandage és townportal scroll. Ezek már alacsony szinten is filléres dolgok és természetesen ez később sem változik.

Mit csinálhat a játékos a temérdek pénzével amit felhalmoz a szintezés során? Nagyjából semmit. Tartogatja és időnként vesz egy-egy itemet az AH-ból, amit vagy felvesz magára, vagy megpróbálja ráenchantolni a gearjére. Ennek az eredménye az, hogy kezelhetetlen pénzmennyiség keletkezik a játékosoknál, aminek egyenes eredménye az inflálódás. Ugyanaz az item, ami februárban még 45 millióba került, az ma már nem kapható meg csak 125 millióért:

Persze az infláció nem feltétlenül jelentene gondot, amennyiben a játék úgy egyébként követné a gazdasági trendet, de ez nyilván nem lehetséges. Ennek eredményeként a játékot frissen kezdők azzal kell, hogy szembesüljenek, hogy számukra az portékák elérhetetlenül drágák és legjobb esetben is csak futni tudnak az infláció után. Mi a megoldás a problémára? Erre nyilván nincs jó válasz, egy játék gazdasági rendszerébe ilyen szinten nehéz bele nyúlni. A BHS-nek rendesen fel lett adva a labda. Egyetlen ‘szerencséjük’, hogy a játék endgame contentje még mindig nincs kiadva. Így megvan a lehetőségük arra, hogy alaposan átgondolva a trendeket beépítsenek a játékba olyan funkciókat, amelyek az endgame közelében biztosítják a pénzügyi helyzet normalizálását. Kíváncsian várom, hogy ezen a téren milyen meglepőt villant a BHS; ezeddig egész jól vette a korábbi showstopper problémákat (lásd: túlságosan group orientált játékmenet, political system csalások, battleground matchmaking hiánya, stb.)


Kategóriák:Bluehole, TERA KOR Címke: , ,
  1. Des
    április 14, 2011 - 8:15 du.

    Bah!

  2. Rdei
    április 14, 2011 - 8:47 du.

    Blasphemy!

  3. Delebriel
    április 14, 2011 - 9:53 du.

    Egyre valószínűbb, hogy nem lehet majd ingame pénzért feltöltést venni. 😀

  4. Goren
    április 14, 2011 - 11:17 du.

    Ez felettébb kellemetlen. Nagyon jó ötlettel kell előrukkolni hogy megállítsák ezt a lavinát. Lehet hogy itt is lesz Shoulshot? Ha npc nél lehetne csak venni akkor jó kis money sink lenne. És/vagy durability. Epic funny pet hardcore összegekért. Mert ugye az már nem megoldás hogy fogják és visszaveszik a pénzt mert aki most felhalmozta az nagyon jól járna vele aki meg most kezdi annak meg fail. Bár ahogy vesszük ha 100k esik egy mobból akk az a 200 milla nem olyan sok. Gondoljunk csak L2 re ott is százmilliókról van szó egy egy durvább cuccnál. Az új content ben annyi a lényeg hogy ne dobjanak több pénzt és az árak az 50+ os helyeken növelve legyenek. Teleport, sasló ésatöbbi. Be lehet még rakni kis hp potikat is amik mondjuk 30 sec es cd vel 10% hp-t töltenek vissza. Darabja 10k így ha egy kicsit elgyepál egy elit akk is a drop egy része megy a süjjesztőbe.

  5. negativ_figura
    április 15, 2011 - 5:44 de.

    Ha IRL sem tudnak tenni az infláció ellen, játékban sem tudnak majd 😀

    • menorel
      április 15, 2011 - 6:32 de.

      Látom sikerült elkapnod a post lényegi mondanivalóját 😉

  6. Tyron
    április 15, 2011 - 8:33 de.

    51es forgótárcsás polipemberből esett már valami 230k is, ahogy 78k is. Változó, de elég ha van 2 ember veled és elég gyorsan tudjátok farmolni a tutit, csak ehhez gyomor is kell. Amúgy Meno, lehet hgoy pont ez lesz a siker záloga itt eu/naban. Elég ha csak a wowt nézed. Egyszerű lófasz, mégis a fél világ tolja vele mind a mai napig.

  7. 0zirisz
    április 15, 2011 - 8:50 de.

    A nagy kérdés valóban az, hogy az endgame contetben mit fognak kitalálni rá. Ezt a problémát mindenképp orvosolniuk kell.

  8. Tyron
    április 15, 2011 - 1:13 du.

    Amint megjön a fizetés, replük vissza koreaira nagyjából 1 időben a patchel, szóval majd útközben közvetítek, hogy hogy alakul az endgame. Reménykedem :/

    • menorel
      április 15, 2011 - 4:38 du.

      Mindenféleképpen várjuk a beszámolókat, _DE_ ne feledd el, hogy lvl58 az még mindíg nem az endgame. Még szándékosan fenntartják azt a +2 szintet és vele együtt a _HUHÚÚÚDEVALÓDI_ endgamet 😉

  9. Tyron
    április 15, 2011 - 9:27 du.

    Na igen… 🙂
    Az amcsi sorci kispajtásék és a haverjai farmolják a pénzt azóta is lelkesen, meg szerintem szereztek már új tankot is a helyemre bossokhoz, mert már kb 2 hete nem voltam fent.

    58on már azért több rálátás lesz a dolgokra, meg csepegtetett infok arról, hogy mik várhatóak 60ra, political systemet is szerintem még alaposan át fogják rágni. Meglátjuk.

  10. Nyuszy
    április 16, 2011 - 5:55 du.

    Igazából én nem értem a problémát. Általában azok sírnak mindig akik nem tudnak maguktól pénzt csinálni, ez most is így van… Aki akar annak van pénze… A jó cuccok meg mindenhol drágák. OMG

    • Finyak
      április 16, 2011 - 8:13 du.

      Nyuszy, látom nemnagyon sikerült átérezned a problémát, de nem baj:)

    • Imnoteph
      április 17, 2011 - 1:42 de.

      Valóban nem érted a problémát.

    • Nyuszy
      április 17, 2011 - 10:00 du.

      Ez a másik dolog amit szeretek, hogy mindketten írjátok, hogy nem érted meg tökmind1, ahelyett, hogy kifejtenétek. 🙂

      • Imnoteph
        április 17, 2011 - 10:25 du.

        Ha elolvasod a postot, akkor megerted. De kiemelem:

        Ennek eredményeként a játékot frissen kezdők azzal kell, hogy szembesüljenek, hogy számukra az portékák elérhetetlenül drágák és legjobb esetben is csak futni tudnak az infláció után.

    • Nyuszy
      április 18, 2011 - 6:23 du.

      Igazából én nem értem a problémát. Általában azok sírnak mindig akik nem tudnak maguktól pénzt csinálni, ez most is így van… Aki akar annak van pénze… A jó cuccok meg mindenhol drágák. OMG

      Hát akkor viszont ti nem értitek a dolgokat. Én erre válaszoltam ami a lényeg. Vonatkozik az újakra is. 😛 Volt szerencsém játszani OBT-n eredetin stb… És ha akarsz akkor van pénzed és cuccod. Ez a lényeg, hogy az újaknak is játszani kell nem mindig azzal jönni, hogy mert minden drága. Üsd ki, probléma megoldva. Igazán nem nagy ügy pláne ebben a játékban kiütni milliókat.

      • Nyuszy
        április 18, 2011 - 6:24 du.

        Kiegészíteném azzal, hogy a cuccok nagyon jó arányban potyognak ráadásul, még kint is.

      • menorel
        április 18, 2011 - 6:51 du.

        Valóban nem érted a problémát, itt senki nem sír semmiért, hiába is próbálod ezt belemagyarázni. Minden bizonnyal összeszedtél nagyon sok tapasztalatot az OBT alatt, de ahogy azt az OPban olvashattad, ez a probléma endgameben jelentkezik. Amivel kapcsolatban minden bizonnyal nem túl sok tapasztalatod lehet. Szintezés során van célja a pénz költésnek. Meg kell venni a skilleket, kell a jobb gear AH-ból, kellenek a glyphek, újra kell glyphelni, stb.-stb. Ezt hivjuk money sinknek. Folyik le a lefolyón a pénz, hiszen van mire elkölteni.
        Majd eléred az end-gamet és azzal találkozol, hogy nincs mire költened a pénzt. Nincs olyan game mechanism amire lényegesen költened kellene. A PVE geart 5 fős groupokkal lehet farmolni PVE-ben. A PVP geart DG-n tudod farmolni és lényegében nem kell költeni a gear fejlesztésre sem, hiszen az instanceokból potyogó arany gearrel tudod fejleszteni (plusszolni) a gearedet. Egyszerűen az end-gameben nincs mire költened. Ezért folyamatosan gyűlik a pénzed. Minél több pénz van a játékosoknál annál értéktelenebbé válik a pénz, hiszen annál többet el lehet kérni egy-egy árucikkért. Ezt hívhatjuk a fizetőeszköz elértéktelenedésének.

        A való világban ha egy fizetőeszköz elértéktelenedik, akkor ez ugye jelentkezik kiadás és bevétel oldalon is. Tehát normál körülmények között a bevételed (fizetésed is) egyenes arányban nő azzal ami a kiadás oldalon jeletkezik.

        Ez a jelenség egy MMORPG-ben nem jelenik meg, hiszen hiába kerül egy fegyver 4x annyiba, mint 1 hónapja, ettől még a friss lvl50-esek nem rendelkeznek 4x annyi pénzzel, mint aki 1 hónapja lett lvl50-es.

        A friss lvl50-es persze elkezdi ész nélkül farmolni a pénzt, de mivel nincs money-sink ezért folyamatosan lépéshátrányban marad a korábban kezdő játékosokhoz képest, így ha bekerül a játékba esetleg valami olyan item, ami mindenki számára értékes, akkor nem lesz rá esélye, hogy azt egyenlő eltétellel szerezze meg. Mi ennek az eredménye: ‘szar ez a játék…’

        A fentebbi post erre a jelenségre próbál igen egyértelműen felhívni a figyelmet. Remélem ez a kifejtés kellő segítséget ad, hogy jobban meg tudja mindenki érteni…

  11. Imnoteph
    április 18, 2011 - 6:56 du.

    Nyuszy: Vedd már észre, hogy elbeszélsz a téma mellett. Itt nem az a gond, hogy ne lenne elég pénz és sírna bárki is azért, mert farmolni kell a pénzt. Pont az a gond, hogy tök egyszerű pénzt szerezni és nincs mire költeni, ezért semmit nem ér. Olvasd már el a postot, ha már kommentelsz hozzá.

  12. Szergely
    április 18, 2011 - 8:27 du.

    Ne sírjatok már vazze, farmolni kell oszt kész! Ha akarsz kapsz, ha nem akarsz elugrasz előle… vagy nem! Olyanok vagytok ám…

  1. No trackbacks yet.

Van erről véleményed? Jöhet!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s