Kezdőlap > Bluehole, Game Mechanism, Gyorstalpaló, TERA KOR (kOBT), TERA Online > TERA-KOR – gyorstalpaló – első rész…

TERA-KOR – gyorstalpaló – első rész…

Január 11-én kezdetét veszi a koreai OBT, amely valószínűleg gyorsan át fog csapni éles üzembe is. A korábbi koreai MMO startokhoz hasonlóan a nyugati játékosok (köztük a magyar játékosok is) szép számban vesznek részt a kOBT-n és valószínűleg szép számban maradni fognak az éles időszakra is.Ezzel a cikksorozattal azoknak akarok segíteni, akik komolyan veszik a tesztelést és nem csak ‘csapkodni szeretnének‘ egy keveset, majd utána türelemmel várni az EU kiadást (vagy éppen pont hogy nem várni, függően az első benyomástól). A játék felülete már eleve egyedi, a hagyományos mosóporhoz (World of Warcraft, Aion, stb.) szokott játékosok számára bőven fog kihívást rejteni már a játék felületének kezelése is, ezen elég sokat fog nehezíteni az a tény, hogy ráadásul a játék koreai nyelven tud csak beszélni, tehát kvázi ‘vakon’ kell játszani azzal. Azt gondolom, hogy megfelelő nyitottsággal, komoly MMORPG előélettel (és itt legkevésbé sem a hagyományos mosóporra gondolok), no meg egy kis segítséggel az eligazodásban bőven játszhatóvá tehető a játék. Ezen cikksorozat célja a harmadik komponens biztosítása.

Ebben a ‘részben’ az alábbi témák kerülnek tárgyalásra:

  • Action és System UI kezelése, mi mire való, váltás a kettő között
  • Interface felépítése, mi hol található, használata
  • System menü összes elemének bemutatása (már amit ismerek/értek)
  • Irányítás/Alap műveletek, ezen belül: célkereszt használata, ‘F’ gomb használata, regeneráció

Action (Combat) és System UI kezelése

A játék egyik sajátossága, hogy mindkét két független UI-val is rendelkezik. Az első UI a combat UI, sajátosságai:

  • Nincs egérkurzor. Nem tudsz kijelölni semmit, alapból nincs is target frame. Csak egy minimális action bar-t látsz és persze a saját/party framet+ minimappot. A képernyő közepén egy célkereszt van, amely egyben egy nagy segítség is, ha egy célponthoz közelítesz, akkor közli annak a távolságát és jelzi azt is, hogy mikor kerül az ellenfél range-be.
  • Mivel nincs egérkurzor, ezért az akciókat/skilleket is csak hotkeyekkel lehet elérni, nem lehet ‘ráklikkelni’ a spellekre.
  • Ha egy NPC-vel lépsz kapcsolatban, akkor a párbeszéd ablakoknál automatikusan átvált a játék ‘System UI’ módba.
  • A combat UI tartalmaz egy speciális ’emote’ menü-t, amit a ‘Q’ gomb segítségével tudsz előhívni, ilyenkor mouse-overrel tudsz kiválasztani egy interaktív menüből néhány – egyébként átkonfigurálható – emote-ot. Itt ilyenekre kell gondolni mint pl: /wave, /hello, /clap, /spit, stb.
  • Szintén saját dinamikus menüt kapott az ‘E’ gombon keresztül a célpont feljelölése. Amennyiben party leader vagy, akkor az ellenfelet fel tudod ‘mark’-olni. Erre 4 szín áll rendelkezésre. Ennek a célja pl. az lehet, hogy a party leader (tank) feljelölni a mob csoportoknál az ölési sorrendet.
  • Bizonyos hotkeyek használata (pl: P, K, I, stb. gombok) szintén átváltanak Combat UI-ból System UI-ba.

A System UI sajátossága:

  • System UI alatt nem lehet mozogni a karakterrel. A System UI-n keresztül lehet elérni minden interaktív UI-t, így pl. craftolási, party szervezési, Aukciós Ház, stb. UI-kat. Ezekre elérésében egy ‘System menü’ segít: (ennek pontos tartalmáról az ‘Interface’ pont alatt)
  • A System UI jelenik meg minden esetben ha interaktív kapcsolatba kerülsz bármivel, így pl. beszélsz egy NPC-vel, vagy megpróbálsz kommunikálni egy másik playerrel. A System UI-n keresztül lehet elérni a questlogból kezdve minden egyéb dolgot.
  • A System UI alatt nem tudod kontrollálni a karaktered, amennyiben combatban van, akkor a System UI alatt is ugyanúgy ütni fogják, de addig nem tudsz visszatámadni/skill-t használni, amíg nem váltasz vissza Combat UI módban.

A System UI és a Combat/Action UI között az ‘ESC’ és az ‘Alt’ billentyűkkel lehet váltani!

Interface felépítése

Az alábbi ábra a játék ‘Combat/Action UI’ felépítését mutatja, valamint számozva találjátok meg annak egyes elkülönülő részeit:

Lássuk, hogy az egyes szegmensek mit jelentenek:

  1. Character Status Window – Látható rajta a karakter neve, szintje, HP és MP csík, valamint néhány status ikon. Ezek közül a szív ikon mutatja a karakter condition állapotát. Minél magasabb a condition annál több extra HP-t és MP-t kap a karakter, ezt fontos maxon tartani, amiben a tábortüzek segíthetnek.
  2. Buff és Debuff bár – Az ártó és segítő szándékú ‘buff’-ok ikonjait találod meg ebben a szegmensben. Ezek vonatkoznak a karakteredre az adott pillanatban.
  3. Help és Tutorial ikon – Ezen keresztül tudsz elérni valóban látványos és interaktív koreai nyelvű tutorialokat.
  4. Minimap – szokásos és butácska minimap. A látószög kb 70-80 fok lehet.
  5. Quest összefoglaló – Quest panel, ami mutatja, hogy az éppen követett questekkel hogy állsz. Dinamikusan változik a tartalma.
  6. Chat – A chat panel – ennek a használatáról később.
  7. Skillbar/actionbar. Az egyes slotokra skilleket, tárgyakat rakhatsz, az egyes action slotokhoz rendelt hotkey aktiválja a skill-t, vagy elhasználja az adott tárgyat.
  8. transparens, interaktív térkép – Nagy segítség a játékban, questeknél mutatja, hogy mit hol találsz meg, városokban mutatja, hogy hol milyen árusok vannak. Interaktív/okos/hasznos. Tessék barátkozni vele.
  9. XP bar – szinten belüli gyarapodásod tudod itt követni.

A ‘System UI’ interfész legfontosabb eleme nyilván a System Menü:

Lássuk, hogy ezen belül mit hol találtok:

  1. ‘Sisak ikon’ – Profil lap, amin meg tudod nézni a karaktered slotjait, statjait, stb. Hotkey: ‘P’
  2. ‘Kard ikon’ – Skill lap, ezen belül tudod megtekinteni a skilljeid listáját. Ahogy szinteket léped folyamatosan el kell látogatnod a skill trainerhez, ahol újabb skilleket és meglévő skillek újabb szintjeit tudod megtanulni. Az egyes skilleket, csak ez után tudod használni, amik a megtanulás után ezen a lapon fognak megjelenni. Hotkey: ‘K’
  3. ‘Napló ikon’ – Quest journal, Itt tudod megtekinteni a questjeidet. Kétféle questek vannak: Hunting/Normal questek, és a ‘Story’ questek. Ezekről részletesebben majd később. Hotkey: ‘L’
  4. ‘Táska ikon’ – Inventory – A táskád tartalmát tudod megtekinteni.
  5. ‘Földgömb ikon ‘ – Map – A menün belül két almenü van: (fentről lefelé)
    1. Overview map – A transparens térképet kapcsolja ki/be. Hotkey: ‘N’
    2. World map – A teljes képernyős térképet kapcsolja ki/be.  Hotkey: ‘M’
  6. ‘Vár ikon’ – Nyersfordításban: ‘Living menü’ Egyébként ezen belül lehet elérni bizonyos ingame/endgame tartalmmal kapcsolatos status információkat: (fentről lefelé)
    1. Az adott területtel kapcsolatos (ahol éppen vagy) választási információkat adja meg (political system funkció)
    2. ‘Gift of the Goddess’ – Elvileg bizonyos kuponokat tudsz beváltani. Nem tudom, hogy pontosan mi ez, de gondolom nem sok közünk lesz ehhez.
    3. ‘Enchantment’ – Ezen a funkción keresztül lehet elérni az enchantolás funkciót, itt lehet upgradelni a fegyvereket és az armorokat.
    4. ‘Achievement’ – A játék legviccesebb endgame funkciója: szerezz meg mindenféle különös kitüntetéseket, amikhez akár egyedi címek is járhatnak.
    5. ‘Homonkulus’ menü – itt lehet kezelni a pet inkubátort.
    6. ‘Battlefield infó ‘ – neve alapján a battlefieldekről lesz itt infó, majd lvl40 körül kiderül.
    7. Ez is valami battlefield infó, nem vágom, hogy mi a különbség az előzőhöz képest. Majd kiderül.
    8. Craftolás menü
  7. ‘Pajzs ikon’ – Kommunikációs funkciók. Az alfunkciók fentről lefelé:
    1. ‘LFG’ – Partykat lehet ezen keresztül keresni.
    2. ‘LFM’ – Meglévő partydhoz lehet új tagokat toborozni.
    3. ‘Group Duel’ – Akár 10vs10-es csoportos duelleket is lehet ezen keresztül szervezni. A duel közben ‘valahogy’ lehet fogadni is, lehet beállítani esélyeket, stb.
    4. —– (Nem értem)
    5. ‘Friend’ menü
    6. ‘Guild’ panel menü
  8. ‘Fogaskerekek ikon’ – Rendszer menü – Alfunkciók fentről lefelé:
    1. ‘Exit’ – kilépés a játékból
    2. ‘System Settings’ – beállítások
    3. —– (Nem értem)
    4. ‘Review rating’ – Nem értem
    5. ‘Emergency Escape’ – Ha a karakter beszorulva valahova a texturákba vagy bármilyen egyéb módon beragadna, akkor ezzel a funkcióval el tud teleportálni a legközelebbi városba.
    6. Keyboard kiosztást mutatja meg.
    7. ‘Help’
    8. ‘Channel nav’ – itt tudsz csatornát váltani, ha az adott zónán van egynél több csatorna.

Irányítás/Alap műveletek:

Mint azt már fentebb is írtam. A célkeresztnek több állapota is van, amelyek segítenek a csatában:

Az egyes állapotok:

  1. A célkereszt ellenfelet talált, egyből mutatja annak a távolságát és a szintjét. Ekkor még meg lehet hátrálni. A mob ‘nameplate’-je egyébként mutatja annak az erősségét. A szín minnél közelebb van a piroshoz, annál magasabb szintű hozzád képest az ellenfél.
  2. A célkereszt megváltozik, látható, hogy már rangen belül van az ellenfelé, lehet ütni/lőni.
  3. A célkereszt pirosan felvillan, ha sikeres támadást vittél be.

Hogyan tudsz beszélni egy NPC-vel, hogyan tudsz gyűjtögetni/bányászni, hogyan tudsz bármit használni?

A válasz az ‘F’ billentyű. Ahogy közeledsz egy NPC-hez, vagy homonkulushoz, esetleg egy loothoz, automatikusan kijelöli azt az UI. Mindezeket ‘használni’ az F billentyűvel lehet.

Hogyan tudsz felgyógyulni?

Ha nem vagy healer class, akkor legyen nálad mindig bandage. Minden 10 szintenként tudsz venni újabb, erősebb bandázst. Bőségesen vásárolj be belőle. A karaktert alapból is elég jól gyógyul és a mana is elég jól jön vissza. Viszont a ‘Condition’ folyamatosan romlik, ahogy egyhuzamban egyre több időt töltesz harcolással. Erre gyógyír az ‘instant tábortűz’, amit szintén meg tudsz venni a general goods vendoroknál. Tábortűz mellett gyorsabban regenerálódsz és a tűzre dobott ‘patchmentek’ segítségével 15 perces buffokat is tudsz magadnak adni.


  1. DrSorin
    január 4, 2011 - 3:06 de.

    Szep kis cikk 🙂 hasznos lessza kozeljovoben

  2. január 4, 2011 - 8:16 de.

    Kösz Menorel, nagyon nagy segítség ez!

  3. Aya
    január 4, 2011 - 8:28 de.

    Nagyon tetszik ez a cikk, nagyon jó lett! Köszönet érte! 🙂

  4. Lacci
    január 4, 2011 - 9:32 de.

    Érdekes cikk,nagy hasznát vesszük majd!köszi!!

  5. Delebriel
    január 4, 2011 - 10:08 de.

    Nájsz. A legjobb a két “– nem értem” 😀 Kíváncsi vagyok majd a végleges verzióban mi lesz ott, illetve erre a Gift of the Goddess cuccra is.

    • Hanryu
      január 4, 2011 - 11:17 de.

      Az is lehetséges, hogy a különböző reward-ok, vagy a collectors edition dolgait lehet itt feloldani. Majd még elválik.

  6. rekotye
    január 4, 2011 - 12:50 du.

    Én arra a 8/5. menüpontra lennék kíváncsi: Emergency escape… Jóformán azt TP-nem is lehet használni…. Vagy másképp működik? (azon kívül hogy stabilizálja a “krízishelyzetet”…)

    • menorel
      január 4, 2011 - 1:50 du.

      Igen teleport, a legközelebbi városba teleportál. Nyilván van rajta bizonyos limitáció, vagy ha nincs, akkor majd idővel lesz, ahogy elkezdik egyre többen úgy használni ahogy nem kellene.

      • rekotye
        január 4, 2011 - 3:36 du.

        Igen, én is ilyesmire gondoltam, csak ti ugyis jobban vágjátok a dolgot, inkább titeket kérdezlek, minthogy spekuláljak 🙂
        A másik én arra gondoltam, hogy ennek a casting idője több lesz , mint a sima TP….. sima TP 10-20 masodperc, EE meg mondjuk 5 perc (nahjó, legyen 3)… ^^

  7. menorel
    január 4, 2011 - 3:44 du.

    rekotye :

    A másik én arra gondoltam, hogy ennek a casting idője több lesz , mint a sima TP….. sima TP 10-20 masodperc, EE meg mondjuk 5 perc (nahjó, legyen 3)… ^^

    A legtöbb játékban az ilyen jellegű ‘unstuck’-nak a CD-jét órákban mérik, annál sűrűbben nem szokás ‘beragadni’. Egyébként mit értesz ‘sima TP’ alatt? A TERA-ban nincs olyan (legalábbis én nem találkoztam vele), mint pl. Aion-ban a ‘return’ vagy WoW-ban a ‘heartstone’. Nagyon sokféle teleport és közlekedési izébizé van, de azokhoz minden esetben ‘oda kell menni’.

    • rekotye
      január 4, 2011 - 9:26 du.

      Én speciel a teleport scrollokra gondoltam, már ha lesz ilyen… 🙂 (1 városhoz 1 hozzá tartozó tp tekercs)

      • menorel
        január 4, 2011 - 9:54 du.

        Igen, ilyenek lesznek minden városhoz. (beleértve a kisvárosokat is)

  8. január 4, 2011 - 3:46 du.

    Menorel a 4.‘Review rating’ – Nem az adott területen quest teljesjtésel arányos reputációd mutatja?

    • menorel
      január 4, 2011 - 3:55 du.

      Aha, tippre akár tényleg az is lehet. Majd kiteszteljük.

  9. attyspocak
    január 5, 2011 - 9:10 du.

    A Hotkely-ek kapcsán lesz up to date? 🙂

  10. Sanyi
    január 7, 2011 - 1:58 du.

    Options menurol lesz valami hasonlo? Vagy mar volt?:D

  11. Xedo
    január 8, 2011 - 11:58 de.

    Sanyi , az options menüről adtak már ki képeket hogy tudd mi micsoda. commentekbe rakták ki , itt a link :

  12. Xedo
  1. január 8, 2011 - 11:08 du.
  2. január 9, 2011 - 4:46 du.
  3. január 27, 2011 - 1:35 de.

Van erről véleményed? Jöhet!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s